الیاف طناب کنفی در تکه پارچه باستانی ایی در غار کریسمس در اسرائیل کشف شد

غار کریسمس، غاری در دره قیدرون در نزدیکی دریای مرده و قمران، مجموعه ای را به وجود آورده است.
مجموعه ای از مصنوعات طناب و پارچه مشتق شده از گیاه. استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای تقویتDNA نمونه‌ها، اندازه‌ها را تخمین زدیم و الگوهای محدودیت و توالی پایه را تعیین کردیم.
ژن های کلروپلاست، در درجه اول rbcL (ژن زیر واحد بزرگ ریبولوز بیس فسفات کربوکسیلاز).
طناب کنفی DNAبا موفقیت از همه نمونه ها استخراج شد، اما به اندازه های تقریباً 200e300 باز محدود شد.
جفت همانطور که انتظار می رفت، DNA استخراج شده از نمونه ها عمدتاً از کتان شناسایی شد.
 اما دو نمونه کسر قابل توجهی داشتند و همه نمونه ها حداقل یک اثر داشتند،DNA شاهدانه .
تصور می شد که آثار غار کریسمس مربوط به دوران رومی باشدبارها، اما این احتمال وجود داشت که برخی از آنها بسیار مسن تر باشند.
طیف سنجی جرمی شتاب دهنده (AMS)بر اساس تاریخ 14C تایید کرد که نمونه ها حاوی نمایندگانی از رومی ودوره های کالکولیتیک این مقاله سنتز DNA، ایزوتوپ، و تجزیه و تحلیل ادبی را برای روشن کردن ارائه می دهد
تاریخچه نساجی در سایت غار کریسمس.
تجزیه و تحلیل DNA می تواند منبع بیولوژیکی باستان شناسی را شناسایی کند مصنوعات این در مورد بسیاری از مصنوعات گیاهی صادق است.
سلول های گیاهی حاوی پلاستیدهایی مانند کلروپلاست در برگ ها هستند  اغلب نسخه های زیادی و پلاستیدها حاوی توالی های DNA هستند که برای شناسایی مفید هستند.
اطلاعات زیادی در مورد آن وجود دارد توالی پایه ژن های پلاستید در گیاهان مختلف، بیشتر آن برای استفاده در تعیین روابط تکاملی جمع آوری شده است.
این اطلاعات را می توان برای اشیایی مانند منسوجات و سبدها اعمال کرد. در نگاه اول، ممکن است تعجب آور باشد که DNA در اشیاء ساخته شده باقی می ماند، و برخی از فرآیندها (مانند خرابکاری) شکسته می شوند.